Jos kärsit pahoista purentavaivoista, tiedät, miten helposti ne tekevät arjen pienetkin asiat vaikeiksi. Ajattelun sumentava päänsärky, syömisen lähes mahdottomaksi tekevä kipu leukanivelessä tai palautumisen estävät huonot yöunet voivat saada sinut elämään elämääsi ilotta ja jatkuvan kärsimisen keskellä. Mitä avuksi? Kuinka helpottaa purentavaivoja?

Aiemmissa vieraskynissämme kerroimme ensiavuksi sopivista itsemuotoiltavista purentakiskoista  ja narskuttelun hammasongelmia hoitavista tuotteista. Tässä kirjoituksessa keskitymme arjen valintoihin, joiden kuntoon laittaminen voi auttaa sinua purentavaivojesi kanssa. Alla olevissa  tuotteissa on suorat linkit tuotteisiin, kaupallinen yhteistyö.

Kuinka helpottaa arkeasi: Ksylitolipastillit sopivat narskuttelijalle

Monella meistä on tapana napata ruokailun jälkeen purukumi, jotta syömisen aikaansaama happohyökkäys pysähtyisi ja suun pahat bakteerit kestäisivät aisoissa. Purkan jauhaminen voi kuitenkin rasittaa jo ennestään herkkänä olevia purentalihaksiasi. Kokonaan sinun ei kuitenkaan tarvitse tavastasi luopua: purkan tilalle on nykyisin saatavilla pastilleja , joiden voit antaa sulaa rauhassa suussasi. Pastilleissa on joko ksylitolia, erytritolia tai molempia ja niissä on monia herkullisia makuja – vähän kuin hammas- ja purentalihasystävällinen jälkkäri!

Esitelkäämme erytritoli lyhyesti siltä varalta, että se ei ole sinulle entuudestaan tuttu:

Myös karppisokerina tunnettu erytritoli sopii erityisesti diabeetikoille ja muille verensokerinsa tasaisuutta tarkkaileville, sillä sen sisältämät hiilihydraatit kulkevat kehosi läpi muuntumattomina. Käytännössä erytritoli on siis kaloriton vaihtoehto hampaidesi suojaamiseksi syömisen jälkeen. Lisäksi se, toisin kuin ksylitoli, ei aiheuta vatsanväänteitä tai laksatiivista vaikutusta, joten erytritoli on myös herkkävatsaisille sopiva vaihto-ehto.

Kuinka helpottaa purentavaivoja: Ergonomia kuntoon kotona ja toimistolla

Sinäkin olet saattanut huomata, että narskuttelu ja hampaidesi yhteenpureminen voimistuvat yön aikana. Sängyssä tulee vietettyä kolmasosa elämästä, joten nukkumaolosuhteisiin kannattaa todella panostaa: nukkumisasentoosi sopiva tyyny ja kehoasi tukeva patja voivat tehdä ihmeitä heräämisen jälkeiseen oloosi. Samassa sängyssä voi nukkua kaksi hyvinkin eri kokoista ja muotoista ihmistä. Tällaiseen tilanteeseen omat patjat ovat hyvä vaihtoehto. Huonekaluliikkeiden myyjiltä kannattaa kysyä apua uutta nukkumakalustoa ostettaessa ja mainita myös se, että kärsit purentavaivoista.

Nukkumaan mennessä sinun kannattaa pyrkiä tyynnyttämään mielesi ja antaa päivän
stressin sulaa pois vaikkapa mindfulnessharjoitteen avulla. Stressi on usein mukana
purentavaivojen syyssä: se vetää mieltäsi ja kehoasi tiukkaan sykkyrään ja jännittää
lihaksiasi, mikä voi laukaista narskuttelun. Kun menet rennolla mielellä ja keholla
nukkumaan, voi yöllinen yhteenpuremisesi vähentyä.

Nukkumisen lisäksi paljon aikaa tulee vietettyä myös töissä. Varsinkin etätöissä sinun on
hyvä kiinnittää huomiosi ryhtiisi, työskentelyasentoosi ja siihen, että pidät tarpeeksi taukoja. Tauoilla kannattaa suunnata katse pois kaikista näytöistä ja hieman yläviistoon. Taukojumpasta lisää täällä.  Näin lihaksesi saavat vastapainoa usein katseesi alaviistoon vievään päätetyöskentelyyn.

Ergonomiaan ja taukoliikuntaan on hyvä kiinnittää huomiota myös, jos sinulla on harrastus, jossa vietät paljon aikaa samanlaisessa asennossa. Joskus harrastus itsestäänkin voi olla sellainen, että puret sen aikana hampaitasi yhteen. Esimerkki tällaisesta voi olla vaikkapa tiukka kuntosaliharjoittelu, jossa joudut antamaan viimeisiin toistoihin aivan kaikkesi ja ottamaan kehostasi viimeisetkin voimat irti hampaat irvessä.

Kuinka helpottaa purentavaivoja: Kenelle purentalihaksia rentouttavaan hierontaan?

Monet löytävät helpotusta purentavaivoihinsa hieronnasta. Klassinen hieronta tai
urheiluhieronta keskittyvät kuitenkin usein vain hartiaseudullesi, minkä lisäksi kasvojesi
lihasten olisi hyvä saada hoitavaa hierontaa. Kasvo- ja hartiaseutuhieronta eivät sulje
toisiaan pois, mutta samalla kerralla aika ei välttämättä riitä molempien kokonaisvaltaiseen läpikäymiseen. Siksi sinun on hyvä harkita erillisiä hemmottelu- ja hoitokäyntejä  hierojalle sekä purentalihaksia hoitavaan hierontaan kouluttautuneelle, on hän sitten hieroja tai suuhygienisti.

Kasvojen lisäksi purentalihashieronnassa hoitavaa liikettä saavat pääsi, niskasi, hartioidesi alueen lihakset sekä purentalihaksesi suusi sisäpuolelta. Suuhygienistiltä saat matkaasi mukaan myös jumppa- ja hoito-ohjeita purentalihaksillesi ja alaleuallesi, joilla voit helpottaa purentavaivojasi omin avuin kotosalla. Kahvitauolla ehdit tehdä esimerkiksi nämä leukoja rentouttavat liikkeet.

Myös koko kehon lihaksille kohdistuvat venyttely-, rentoutus- ja joogaharjoitteet voivat
hieman yllättäenkin helpottaa myös kasvojesi ja kaulasi alueen jumeja. Hartiaseutusi voi
nauttia näiden lisäksi kevyestä palauttavasta liikunnasta, kuten keppijumpasta tai asahista. Helpotusta voit saada myös kuuma-kylmähoidosta eli vaikkapa viileän ja lämpimämmän pyyheliinan vuorottelusta kipeällä alueella.

Jos purentasi vaivaa sinua pitkään, on suositeltavaa, että käyt purentafysiologilla eli
purentaan erikoistuneella hammaslääkärillä kertomassa tilanteestasi. Erikoishammaslääkäri osaa tarkistaa, millainen purentasi on, millaisella hoidolla sen aiheuttamia ongelmia voisi vähentää tai voisiko purentakiskoista olla apua tilanteeseesi. Jos sinusta tuntuu, että oikomishoito voisi helpottaa purentavaivojasi, suuntaa ordotontin pakeille.

Kuinka helpottaa arkeasi: Kasvomaski voi kipeyttää purentalihaksia

Olemme huomanneet monien asiakkaidemme purentavaivojen pahentuneen kasvomaskin käyttämisestä. Kasvomaskia on tietenkin hyvä käyttää koronatilanteesta johtuen itsesi ja muiden suojaamiseksi. Huonosti istuva kasvomaski voi kuitenkin saada sinut jännittämään leukojasi ja uudelleenasettelu kasvojen vääntelehtimisellä voi rasittaa purentalihaksiasi.

Hyvin istuva, kevyt kasvomaski voi ratkaista tällaisen ongelman. Esimerkiksi BUFF-kasvomaskeissa  on korvien taakse menevien kuminauhojen sijaan leveät hihnat, jotka menevät pääsi taakse. Hihnat ovat täysin sinun säädettävissäsi, joten BUFF kestää hyvin paikoillaan eikä aiheuta painautumia tai uudelleenasettelun tarvetta. BUFF-kasvomaskissa sinun on myös kevyt hengittää: sen materiaali on ohutta ja lisäsuojaa antava, Suomessa kehitetty 3-kerrossuodatin on hengitysvastukseltaan todella alhainen.

Jos sinulle heräsi kysymyksiä kirjoituksen asioista, vastaamme mielellämme alla olevissa
kanavissa. Toivotamme iloista ja kivutonta loppuvuotta!

Vieraskynäilijät, joiden kanssa olen kaupallisessa yhteistyössä:

Sara Niilivuo
suuhygienisti
Verkkokauppa Hampaille.fi
toimitus ympäri Suomen
Facebook
Instagram
[email protected]

Saila Kallonen
suuhygienisti
Hammaskauneushoitola SmileSpa Tampere Ratina
010 4399 599
Facebook
Instagram