Väsyttää, olen nukahtanut sohvalle tai torkahtanut vaan, mutta hampaita pesemään mentäessä askel on raskas ja pää on painava . Mitähän siinä elokuvassa tapahtui, paljonko se kello jo on, aamulla minulla on heti se juttu. Ajatukset kiepsuvat päässä hitaasti ja puuromaisesti. Hampaita pestessä olo piristyy, vaikken haluaisi. Yritän hiihtää sänkyyn yhtä hitaasti, pitää sen verkkaisen tahdin. Kömmin peiton alle, suljen silmät ja alan hakemaan sitä hyvää asentoa.

Miksi oikea nukkuma-asento on niin tärkeä?

Eikö ole pääasia, että nukkuu tarpeeksi tai nukkuu syvää unta tai nukkuu ylipäätään….

Asennolla on merkitystä! Nukkuessasi rentoudut, etkä pysty kontroloimaan asentoasi. Kehosi makaa kirjaimellisesti patjan ja tyynyn varassa. Vietät patjan ja tyynyn päällä kolmas osan vuorokaudestasi, mitä luulet, onko niillä merkitystä. Hereillä ollessasi lihakset tukevat ja suojaavat niveliäsi, lihaksisto pitää sinut kasassa. Lihaksistosi  ylläpitää joka ikistä asentoasi ja kaikkia liikkeitäsi. Esimerkkinä, jos polvi vihoittelee, kehotetaan vahvistamaan jalan lihaksia, koska ne tukevat polvea.

Nukkuessasi lihakset rentoutuvat, eivätkä suojaa niveliä. Vietät makuuasennossa joka päivä monta tuntia. Nivelet, nivelsiteet ja nivelpussit voivat olla venyneessä asennossa. Se kertoo aivoille kudosärsytyksestä. Aivot reakoivat siihen jännittämällä lihaksia. Mitä siitä sitten seuraa? Miten se tuntuu aamulla? Voit tuntea lihasjäykkyyttä ja jopa kipua.

Nukkuma-asento

Kyljellään

Kyljellä maatessasi lantio ja olkapäät kääntyvät helposti eteenpäin. Rankaan tulee ristiselän kohdalla mutka. Oletko joskus kiinnittänyt huomiota tunteeseen, että toinen olkapää lytistyy patjaa vasten ja kääntyy vielä enemmän eteenpäin, päällimmäinen taas koskettaa melkein korvaa ja kääntyy käden painosta roikkumaan eteen. Miksi yölläkin vääntäisit olkapäitä eteenpäin (somevaivat!).

Parhaan asennon tässä saat laittamalla tyynyn jalkojesi väliin. Sen kannattaa olla tarpeeksi pitkä ja korkea, jotta lantio ei pääse kääntymään eteen, eikä ranka kiertymään. Tyynyn tarkoitus on tukea hyvää asentoa, näin rankasi säilyttää neutraalin, luonnollisen linjan. Se tukee näin myös hartiaseutua. Kädet voit koittaa asettaa 45 asteen kulmaan niin olka- kuin kyynärnivelestä. Kokeile.

Mahallaan

Mahallaan nukkuminen vääntää niskasi hurjaan kiertoon. Jos nukut näin, tarkkaile seuraavalla kerralla, missä asennossa niskasi on. Ajattele, miten se vaikuttaa, jos niskasi on kahdeksan tuntia tällaisessa vänkyrässä. Niskaan muodostuu jännitteitä. Lannenotko korostuu, joka aiheuttaa painetta fasettiniveliin.

Tässä asennossa kehosi paine jakautuu tasaisemmin kuin muissa asennoissa.  Jos kärsit niskakivuista, tämä asento pahentaa niitä.

Sikiöasennossa

Tämä asento vetää sinut kippuraan, olet kerta kaikkiaan kasassa. Sikiöasento on luonnollinen, mutta vaikeuttaa hengitystä. Tässä asennossa myös niskasi ja rankasi ovat kaarella.

Tämä asento luo turvaa ja tuntuu mukavalta. Jos pidät tästä asennosta, mitä jos vain aloittaisit tästä ja juuri ennen nukahtamista vaihtaisit asentoa.

Selällään

Tässä asennossa ollessasi aiheutat ehkä vieressä olijalle haittaa, jos hän on herkkäuninen. Hän saattaa kuulla tuhinaa ja kuorsausta.

Selällään selkäranka pysyy luonnollisessa asennossa, jos laitat tyynyn polvien alle (kuten hieronnassa ollessasi). Määrittele tyynyn korkeus lannerankasi notkon mukaan, iso notko, korkeampi tyyny. Keho lepää neutraalissa asennossa, kädet ovat rentoina sivulla, pää on suorassa. Niskan alla olevan tyynyn korkeuden olisi hyvä olla optimaalinen rankasi linjan suhteen. (Lähde: Selkäkanava)

Nukkuma-asento, voisiko sillä olla merkitys oloosi aamulla?

Herään kellon soittoon ja ponnahdan istumaan. Aamu tuli nyt jo, on ensimmäinen huomioni. Nousen sängyltä, olo tuntuu kankealta. Selän ojentaminen pitää tehdä hitaasti, akilesjänteetkin tuntuvat olevan jäykät. Sama hiihtely kylpyhuoneeseen nyt tokkuraisena. Kumartuessani kasvoja pesemään selässä tuntuu jäykkyyttä, vai…

Herään kellon soittoon ja nousen istumaan. Sängyn vierellä venyttelen hitaasti ja rauhallisesti rintakehää auki. Avaan verhot ja teen selän rullauksen nauttien siitä niin hitaasti kuin maltan. Ihania vinkkejä saat lisää kirjeissäni täältä. Kylpyhuoneeseen matkaa reipas ja vetreä minä. Kasvoja pestessä peiliin nousevat hymyilevät kasvot. Huomenta! Uusi päivä, mitähän se tuo tullessaan.