Palautuminen – mikä tekee siitä trendilajin?

Luitko Helsingin Sanomista jutun tämän vuoden trendilajeista. Yksi niistä oli kuntosaleilla järjestettävä ”Torkut” -tunti. Pääset jumppamatolle ja viltin alle kuuntelemaan rentoutusharjoitteita. Palautuminen on nostettu nyt jalustalle, oli jo aikakin.

Tämän vuoden teemat ovat uni, palautuminen ja lepo, niistä kaikista hieman tarkemmin alla. Osaltaan ne kaikki liittyvät ja lomittuvat toistensa kanssa yhdeksi isoksi ja tärkeäksi kokonaisuudeksi.

Uni

Alkava unettomuus on ennakkovaroitus sinulle, että voimavarat alkavat loppua. Univaje saa aikaan muistamisen ja päätöksen teon vaikeutta, ennakointikyky huononee ja onnettomuusriski kasvaa. Sopiva hyvälaatuinen uni korjaa päivän rasituksista ja tuo sinulle vireyttä. Uni parantaa oppimisen edellytyksiä, se ylläpitää aineenvaihduntaa ja hormonitoiminnan tasapainoa. Uni on terveydellemme välttämätöntä.

Rakastan ajatusta ”nukkuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.” (Eikä nyt mennä siihen minkälaiset korot pankeissa ovat.)

Palautuminen

Kun treenaat lihaksiasi, se aiheuttaa lihaksiin mikrovaurioita, vain näin ne voivat muokkaantua ja vahvistua. On siis ymmärrettävää, että lepo auttaa lihaksiasi palautumaan. Lepo ei aina tarkoita vain sohvalla makaamista vaan voit edesauttaa palautumista myös kevyellä liikkeellä, kuten vetämäni lajit Asahi ja Ryhtiä! . Joskus ohjattu lempeä liike toimii jopa tehokkaammin, keskittyminen rauhoittaa ja rentouttaa koko kehoa.

Lepo

Tarvitset lepoa ehkäisemään stressiä. Lepo ylläpitää vastustuskykyä. Lepo palauttaa niin henkiset kuin fyysisetkin voimavarat. Tarvitset siis lepoa niin aivoillesi kuin kehollesi. Jokainen päiväsi on täynnä seitsemän sanomalehden verran ärsykkeitä, se on paljon.

 

Se on tämä nykymaailman elämän rytmi, mikä saa meidät kaipaamaan niinkin yksinkertaisia asioita kuin lepo. Onko sinulla taito olla tekemättä mitään? Kaikilla ei ole. Joku saattaa kokea sohvalla istuessaan huonoa omaatuntoa, toinen kaivaa kännykän heti käteen, yksi kaipaa lukemista tai edes kauppalistan tekemistä tai ehkä tv:stä tulee jotain… Osaatko sinä olla hetken sen kummemmin pyörittelemättä ajatuksia ja keskittyen juuri siihen hetkeen?

Oletko kuullut sanonnan ”kevennä reppua”. Se tarkoittaa, että pystyessäsi vähentämään stressikuormaa olosi helpottuu. Olkapäilläsi ei roiku enää painava reppu. Kun olosi helpottuu, sinulta vapautuu voimavaroja. Saamaasi lisä energiaa voit käyttää haluamallasi tavalla, mutta pyri siihen, että se tapa lisää hyvää oloasi.

Olet huomannut, kun virta lisääntyy, onnistumiset lisääntyvät, oppiminen paranee, innostut asioista ja taas virta lisääntyy. Siitä tulee ihana kierre täynnä innostumista, uuden oppimista, onnistumisia ja energiaa.

Kierre voi kuulostaa melkein oravanpyörältä, mutta ei, tässä on kyse aivan päinvastaisesta hyvästä innostuksenpyörästä.

Kierteestä voi tulla mieleen myös työmäärä ja sen kasaantuminen, mutta tässä mallissa työmäärää on repusta vähennetty, jotta hyvänolonpyörä pääsee vauhtiin.

Tämä hyvänolonpyörä tarvitsee lepoa, unta ja palautumista. Sinun ei tarvitse paahtaa harrastuksesta toiseen, liikuntalajista kolmanteen eikä treeneistä treeneihin. Tarvitset myös liikuntaa, mutta tämä pyörä ei vaadi rattaisiin maitohapoilla olevia lihaksia ja satoja toistoja.

Hyvänolonpyörä pyörii siitä energiasta, jota saat hyvinvointia tuottavista asioista.

Tämän pyörän vauhti hidastuu, jos alat suorittaa kaiken, kellottaa, laskea ja rasittaa itseäsi. Tämä pyörä rakastaa hetkiä ”olla vaan”. Tämän pyörän rasvaat hyvin nukkumalla kunnolla. Tähän pyörään saat keveyttä kulkemiseen, kun muistat palautumisen merkityksen.

Mistä kaikesta hyvää oloa saa? Ainakin edellä mainitsemani kolme trendi nousijaa. Oletko ajatellut, että palautumiseen auttaa lempeä liike. Oletko ajatellut, että kiireinen arki vaatii vastapainoa. Miltä sinusta tuntuisi, jos kerran päivässä käyttäisit 15 minuuttia itsesi hellimiseen lempeillä liikkeillä, oivallusten ilolla ja ryhdin kohotuksella?

Ehkä olet koittanut ”Torkut”-tuntia tai jotain muuta. Sinusta tuntuu, että jotain puuttuu. Haluaisit enemmän, muttet rehkimällä ja suorittamalla. Haluaisit hetken oman aikataulusi mukaan. Haluaisit ottaa aikaa palautumiselle juuri, kun sinulle sopii ja juuri siellä missä sinulle sopii. Ratkaisu on tässä! Hahmottamalla ja oivaltamalla saat itsellesi palautumisen ja rauhoittumisen hetkiä päivääsi. Joskus riittää kaksi minuuttia, joskus voit nautiskella lempeästä liikkeestä vaikka 15 minuuttia.

Työnnä oma hyvänolonpyöräsi liikkeelle! Olet sen ansainnut!

By |2018-11-04T07:48:56+00:0017.01.2018|