Itsekuri – pelastaako se sinut vai tuhoaa? Auttaako piiska ja pakottaminen sinua eteenpäin? Kuinka kauan itsekuri viihtyy seurassasi?

Tiedätkö, että vain 16% naisista ei syyllistä itseään syömisestä. Uskomatonta, eikö totta! 84% siis syyllistää itseään jokapäiväisestä toiminnasta, perustarpeiden tyydyttämisestä. Se ei ole hyvä juttu! Miltä syyllisyyden tunne tuntuu kehossa? Onko se tunne, joka vie eteenpäin ilon kautta. Ei!

Olet varmasti joskus päättänyt aloittaa laihduttamisen, syömisen tarkkailun tai liikuntabuustin. Minä olen aloittanut näitä kaikkia ja useaan kertaan. Itsekurilla lähdetään liikkeelle ja pitäähän se päätös, alussa. Mutta vain alussa.

Lataa maksuton 3 viikon verkkovalmennus tästä: 3 viikon startti hyvään oloon ja ryhtiin- verkkovalmennus

Mitä sen jälkeen, kun itsekuri alkaa häilyä. Tulee pieni repsahdus, toinenkin, useampikin. Itsekuri ei olekaan enää paras kaveri, johon voi luottaa. Se ei ole tukipilari, jonka kainaloon käpertyä ja hakea tukea aloittamaasi muutokseen. Repsahduksesta tulee pahamieli ja siitä tulee helposti kierre. Syyllistät itseäsi ja kiellät vielä enemmän, repsahdat, syyllistyt, kiellät. Kaiken yllä leijuu negatiivisuus ja pahaolo koko kehossasi.

Olet ehkä kokenut tämän. Mihin se itsekuri oikein karkaa kahden viikon tai kuukauden päästä. Näet vain jalanjäljet hangella ja kiireessä pudonneen pipon.

Itsekuri perustuu kieltämiselle ja rajoituksille. Sinä päätät tietyt rajat, tavoitteet ja määrät, jotka pitää täyttää päästäksesi asettamaasi tavoitteeseen. Sinnikkäänä onnistuttekin yhdessä itsekurin kanssa, alussa.

Itsekuri ei ole sinun paras kaverisi yrittäessäsi muutosta. Se kyllä koittaa uskotella sitä sinulle ja osaa vedota suomalaiseen sisuun. ”Me pystytään tähän!”, se uhoaa.

Mikä sitten pelastaa sinut, kun itsekuri lähtee käpälämäkeen? Se ei enää jaksa puskea ja painaa eteenpäin.

Kieltämisellä ja rajoittamisella ei ole ikinä ollut parasta mahdollista lopputulosta. Pakottaminen ja piiskaaminen ei kanna hedelmää. Historiasta voi löytää esimerkkejä aiheesta, mutta ei mennä niihin, ei minun kokemuksiini, eikä maailmaa enemmän muuttaneisiin.

Paras tapa vastustaa kiusausta ei ole kiertää se mahdollisimman kaukaa, vaan antaa sille välillä mitä se haluaa. Jos olet päättänyt jättää vaikka sokerin ruokavaliostasi pois, ajatuksesi pyörivät aika pitkälti sokerissa. Sokeri tulee vastaan mitä ihmeellisimmissä asioissa. Tuntuu, ettei elämässä ympärillä muuta olekaan kuin kiusauksia sokerin suhteen. Mutta heti, kun päätät, että annat kiusaukselle välillä periksi – muutoksesi onnistuminen paranee huomattavasti. Et noudata mustavalkoisesti sokerin pois jättämistä vaan vältät sitä. Tiedät, ettet kuole siihen, jos joskus jossain ruuassa onkin sokeria tai maistat äitisi tekemää kakkua.

Mikä on vastakohta itsekurille? Kannustaminen ja kiitos. Kun kiität itseäsi jokaisesta asiasta, jonka teet tavoitteesi eteen, sinulle tulee hyvä mieli. Kannusta itseäsi!

Jos sinusta tuntuu, ettei oma kannustus riitä muutokseen ja iloisena onnistumiseen, hoida itsellesi tukijoukko. Annoin hyvät vinkit aloittamisen vaikeuteen, luitko ne jo blogistani. Voisinko tukijoukkosi olla minä ja muut kurssilaiset ympäri Suomea? Kaikilla meillä on yhteinen päämäärä. Päästä eroon turhista niska-hartiavaivoista, päänsärystä, emännänkyhmystä, pelastautua someniskalta ja lysähtäneeltä olemukselta!

Laita oikea kätesi vasemman lavan päälle. Laita sitten vasen kätesi oikean lavan päälle. Kiitä itseäsi. Halaa oikein kunnolla! Sinä olet ihana, sinä onnistut! Minä autan sinua mielelläni onnistumaan!

Lataa maksuton hyvän olon ja ryhdin verkkovalmennus tästä!