Haluan oppia lisää! Ryhti, kyllä! Haluan kohottaa ryhtini. Uskon, että jokainen nainen on kaunis, kun antaa itsensä ryhdikkäästi.

Mistä kaikesta ryhti koostuu?

Se koostuu pienistä ja suurista palasista, joiden loksahtaessa paikoilleen –niks, naks, loks – ryhtisi kohenee.

  • Kasvat ikään kuin pituutta
  • Rintakehä avautuu
  • Pää kohoaa oikeaan asentoon
  • Jalkapohjista alkaen kehosi on tasapainossa
  • Lihakset ja nivelet tukevat sinua oikeaan asentoon ja liikkumaan oikein

Lihaksistomme on tarkoitus tukea kehoamme kantamaan sitä oikein. Tarkkaile työasentoasi. Miten olkapääsi kääntyvät? Missä asennossa pääsi on suurimmassa osassa päivää? Kiinnitä huomiota erityisesti niihin asentoihin, joissa vietät paljon aikaa. Kun alat tiedostaa asentoasi, voit vähitellen alkaa muuttaa sitä.

Se ei niinkään haittaa, minkälaisessa asennossa välillä olet.  Voi olla, että työsi vaatii välillä nostamista, kantamista, ojentamista, kumartelua tai seisomista. Tärkeintä ovat ne asennot, missä vietät paljon aikaa. Huomioi tässä myös nukkuma-asento, se vie helposti vuorokaudestasi kolmas osan.

Kun huomioit ongelma kohdat, voit miettiä miten parantaa niitä.

Mihin ensisijaisesti kannattaa kiinnittää huomiota?

  • Pään asentoon. Huono asento saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja niskakipua.
  • Hartialinjaan. Huono asento kääntää sinua lysyyn, hartia- ja niskakivut ovat yleisiä, yläselässä tai lapojen kohdalla saattaa tuntua kipua.
  • Lantion asentoon. Huono asento voi aiheuttaa selkäkipuja ja juontaa siitä joko ihan ylös niskaan tai alas jalkoihin asti.

Miten nämä virhe asennot vaikuttavat?

Voit varmasti kuvitella, jos lantiosi on kallistuneena väärään suuntaan (eteen, taakse, vasemmalle, oikealle), se rasittaa lihaksiasi väärin. Tämä väärä asento vaikuttaa myös yleiseen ryhtiisi. Mistä tiedän kantavatko lantion alueen lihakset minua oikein? Jos lantiosi on neutraalissa asennossa, jaksat seistä hyvässä asennossa ja säästyt ylimääräisiltä lihasvaivoilta.

Jos olkapääsi ovat eteenpäin kääntyneet, koko olemuksesi on sisäänpäin kääntynyt ja pituutesi ikään kuin lyhenee. Väärä asento kiristää vääriä lihaksia ja osa lihaksista ei ehkä osallistu tukemaan ryhtiäsi ollenkaan. Voit huomaamattasi käyttää ja rasittaa ikään kuin vääriä lihaksia.

Pisteenä i:n päälle on pääsi. Jos se ei ole oikeassa asennossa, saatat kärsiä niskakivuista väärin kiristyneiden lihasten vuoksi.  Saatat kärsiä jopa pääsärystä, jos niskasi lihakset ovat jumissa. Näin ollessa veri ei pääse kiertämään niskan alueelta päähän kunnolla. Pään virhe asento lyhentää sinua ja tuo lysyn vaikutelman.

Kuten videossa näytin, kireät rintalihakset ovat yksi ryhtisi lysyyn vääntävistä voimista. Olet kiinnittänyt varmasti huomiota joskus olkapäihisi, jotka kääntyvät eteenpäin. Eteenpäin kääntyneet olkapäät saavat aikaan lysyn vaikutelman ja ryhtisi näyttää pyöristyneeltä sorean ryhdin sijaan. Mutta ei hätää, ratkaisu on vain muutaman askeleen päässä.

Klikkaa tästä ja saat oikeita askeleita ja vinkkejä ryhtiisi liittyen. Kohottaudutaan!