Nauru vai lenkki? Hahatusta juuri siellä missä olet vai lenkkitossut jalkaan ja ulos?

Minulle oli tullut sähköposti Wilmasta, koululaisten vanhemmille tuttu juttu. Viesti oli otsikolla ”2. Pohdinta”. En ihmetellyt yhtään, että ensimmäinen oli jäänyt lukematta, näytti olevan 38 lukematonta viestiä. Klups. Onko ohi mennyt jotain tärkeää.

Avasin tämän viestin tarmoa puhkuen, kiritäänpäs nyt sähköpostien lukeminen ajan tasalle. Viesti alkoi: ”Millainen on hyvä parisuhde?” Jaahas, onko koulu järjestämässä vanhempain iltaa aiheesta, mielenkiintoista, ajattelin. Jatkoin lukemista: ”Luettele ensin useampia ominaisuuksia, jotka mielestäsi kuuluvat hyvään parisuhteeseen. (esim. luottamus, rehellisyys)” Hmm… tämä viestihän laittaa minut pohtimaan. Tälle täytyy antaa hieman aikaa. Luin eteenpäin: ”Valitse näistä mielestäsi tärkeimmät (esim. 3) ja kerro niistä oma perusteltu mielipiteesi.” Tähänhän pitää paneutua. Mietin siis ensin ominaisuuksia ja sitten valitsen kolme tärkeintä, hmmmm… Sormet avuksi, jos ensin keksin viisi ja siitä sitten kolme parasta. Pohdintaa. Aika vaikeaa….

Lue myös: Lähtikö itsekuri karkuun?

Tässähän aktivoidaan vanhempia oikein kunnolla. Onko tämä kuitenkin joku kysely tai tutkimus. Jatkan lukemista: ”Miksi ne ovat parisuhteen kannalta tärkeät? Pyri perustelemaan monipuolisesti ja anna esimerkkejä.” Mitä?! Kuka tämän viestin siis onkaan lähettänyt, silmät siirtyvät lähettäjän nimeen. Nimi ei sano minulle mitään.

Luen lisää: ”Voit kuvitella esimerkiksi itsesi aikuisena ja miettiä millaisen parisuhteen haluat.” Nyt kuulostaa oudolta ja hymyn kare alkaa levitä suupieliin. Eteenpäin: ”Muista taas, että mielipidettä ei arvioida, vaan perustelu. Siksi perusteluja pitää olla, jos haluat hyvän arvosanan. Palautus viimeistään pe 10.11. paperilla, Wilma-viestillä tai sähköpostilla.”

Voitte arvata, että purskahdin nauruun! Tämä olikin tehtävä tyttärelleni.

Minä aloin jo miettiä hyvän parisuhteen ominaisuuksia, hyvä, kun en kirjannut niitä jo paperille. Heh! Sinänsä hyvä harjoitus kenelle vaan parisuhteessa elävälle.

Toivottavasti sain sinutkin nauramaan tai ainakin hymyilemään. Jokainen hymy on aina voitto. Nauru pidentää ikää ei ole turha sanonta.

Pulssi kiihtyy, lihakset jännittyvät, verenpainen nousee, hengittäminen muuttuu puuskuttavaksi. Mitä tapahtuu? Se on naurunpurskahdus. Tällainen purskahdus ikään kuin hieroo elimiämme sisältä käsin. Verenkiertomme virkistyy ja hohotus auttaa hapetuksessa. Hohota, hihitä, tirsku, räkätä, käkätä, anna sen ha-ha-haan lähteä lapasesta. Miten naurettavan helppo vaihtoehto lenkille. Oikeasti. Nauraminen on kuin sisäinen hölkkä!

Kuten konkreettinen pururadalla juokseminen, nauraminenkin on aerobista toimintaa. Pallea hapettaa vauhdilla, samoin keuhkot tyhjenevät ja täyttyvät tehokkaasti. Mahanauru auttaa siis hengityselinvaivoihin. Nauru hytkyttää ja hieroo myös sisäelimiäsi. Sydänlihas saa myös hölkän aiheuttamat hyödyt!

Luonnonmukainen, ilmainen kivunlievitys ilman haittavaikutuksia ja synteettisiä lääkeaineita! Nauraminen lievittää kipua. Kivunlievitys perustuu siihen, että nauru vie huomion kivusta. Kun kipu vähenee, paraneminenkin nopeutuu.

Maailman arvostetuimman lääketieteellisen lehden New England Journal of Medicinen entinen legendaarinen päätoimittaja on sanonut, että 85 % kaikista ihmisen sairauksista on parannettavissa elimistön oman parantumisjärjestelmän avulla. Positiivinen asenne elämään on osa tätä tehokasta systeemiä.

Positiivisuuden voimalla saat myös kohotettua itseäsi! Lue tämä postaus: Auttaako piiska ja pakottaminen sinua eteenpäin?

Tiedätkö mitä hyvää nauru saa aikaiseksi?

1. Puhdistaa ja vahvistaa keuhkoja
2. Parantaa unenlaatua
3. Alentaa verenpainetta
4. Vahvistaa immuniteettia
5. Vilkastuttaa ruuansulatusta sekä syljen eritystä
6. Vaikuttaa vatsalihasten ja suolen toimintoihin
7. Antaa kyytiä elimistön kuona-aineille, aineenvaihdunta vilkastuu
8. Laskee kolesteroliarvoja
9. Lisää keskittymis- ja oppimiskykyä
10. Vahvistaa sydänlihasta
11. On tehokas kivun tappaja
12. Rentouttaa tehokkaasti
13. Lievittää jännitystä ja stressiä

Eikä tässä ole edes kaikki… Nauru on yllättävän monimuotoinen asia sitä nyt vähän opiskelleena.

Nauraessasi saat aikaan endorfiineja ”hyvän olon hormoneita”. Ne saavat kehosi ja mielesi tuntemaan mielihyvää ja rentoutta. Samaan aikaan, kun kehosi endorfiini-taso nousee, kehon ”stressihormonina” tunnettu kortisoli laskee. Endorfiinit liikkeelle!

Jo kahden minuutin nauru vastaa 45 minuutin täydellistä rentoutumista! Jos et muista, koska viimeksi olet nauraa räkättänyt vedet silmissä, hakeudu tilanteeseen, lue jotain naurettavaa, katso jokin video. Aloita vaan! Me muut haluamme kyllä yhtyä nauruusi!

Lue lisää tästä: vain 16% naisista ei syyllistä itseään syömisestä.