Stressin selättäjät 8 vinkkiä taisteluun stressi vastustajana

Hoppu on hanurista. Oletko lukenut kirjan? Siihen on kerätty aimo annos tietoa hopun heikoista puolista ja sen vaikutuksista elimistöömme, yksi niistä on stressi.

Mitä stressi on? Stressihormonia eli kortisolia tarvitaan, ne ovat kuin energiapommi sinulle johonkin tärkeään hetkeen, kun sinun pitää osata toimia. Mutta, jos taso jää koholle, se sairastuttaa sinut.

95% sairauksista on stressin aiheuttamia tai pahentamia!

Tavallisia oireita

  • menee lujaa, olet ylikierroksilla
  • uni ei tule
  • sydän hakkaa
  • keskittymiskyky vaikeutuu
  • aineenvaihdunta heikkenee
  • muistihäiriöitä

Tämä oli minulle uutta, että tunnet…

Makean himoa stressin kourissa!

Kun olet stressaantunut, sinun tekee mieli syödä hiilihydraatteja ja makeaa. Kun syöt vaikka suklaata tai pullan, ”kortisoli laskee ja insuliinihormoni nousee”. Kehosi tuntee hyvää oloa, kun seratoniinia erittyy elimistöösi. Tämä on vain väliaikainen apu, ei suositeltava pitkässä juoksussa.

Voit miettiä, kun makean himo yllättää, voisiko se johtua stressistä ja voisitko laukaista sen jotenkin muuten.

Kahdeksan vinkkiä – selätä stressi

Keräsin kahdeksan yksinkertaista, mutta toimivaa vinkkiä. Stressi on monimutkainen vyyhti, mutta kokeile yhtä, kahta, lisää kolmas keino – pienin askelin onnistut pääsemään siitä. Olisiko tässä joku keino, mitä voisit tehdä nyt heti?

1. Liikunta

Fyysinen kunto pitää yllä hyvinvointiasi peruskunnon kautta.

Ethän jätä liikuntaa, kun sinulla on kiire. Aina ei tarvitse ehtiä salille tai ohjatulle tunnille.

Riittäisikö sinulle, että kävelet enemmän? Muutaman pysäkin välin enemmän, lähikauppaan, talon ympäri ennen nukkumaan menoa.

Liikunnan vaikutukset stressin vähentämiseksi on tutkitusti todettu toimiviksi. Aloita pienellä!

Vink, vink, lempeä, ryhtiä kohottava sarja 🙆‍♀️aamulla, päivällä tai illalla -juuri silloin kun sinulla on aikaa, vaikka vain se 6 minuuttia. Harjoitteet saat itsellesi ,kun klikkaat tästä. 

 

2. Oikea ravinto

Ravinnon merkitys.

Ethän jätä syömättä hyvin, kun sinulla on kiire.

Terveellinen ruokavalio auttaa sinua jaksamaan. Pikaruoka tuntuu helpolta ja nopealta ratkaisulta, mutta pidemmän päälle – EI. Kaupasta saa myös grillattuja kanankoipia, tomaatteja, lämminsavulohta, banaaneja, valmiita salaatteja… on mistä valita.

Auttaisiko lomapakon väliin lappu, jossa lukee Liha/ Kala/ Kana/ Kasvikset/ Juusto – onko keskiviikkona paistetut kasvikset tiskiltä, kun eilen söit fetasalaatin ja maanantaina mustaamakkaraa. Viidelle viikonpäivälle eri teemaruoka, valitse omien mieltymysten ja rajoitteittesi mukaan.

Oikea ruoka 💚P.S. Älä myöskään syö koneen äärellä, ”samalla luen tässä sähköpostit” vaan keskity ruokailuun, pureskele ja nauti mauista.

3. Riittävä uni

Nukkuminen! Sen tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa.

Ethän lyhennä yöunia, kun sinulla on kiire.

Nykyään on unimittareita ja aktiivisuusrannekkeita, joilla voit seurata unesi laatua. Et välttämättä tarvitse teknistä vempainta. Oletko koskaan mitannut omaa unen tarvettasi? Se käy helposti niin, että annat itsellesi (lomalla helppo toteuttaa, miten olisi vaikka viikonloppuna) vähintään kolme vuorokautta aikaa toimia sisäisen kellosi mukaan. Mene illalla nukkumaan, kun väsyttää. Nouse, kun tuntuu oikealta. Älä käytä piristeitä päivän mittaan. Toista sama iltaan ja aamuun. Laske sitten nukuttujen tuntien määrä, keskiarvo. Olisiko se sitä, mitä sinun pitäisi tavoitella, jotta kehosi voi hyvin.

Arvosta unta.

Pidä huoli tästä ihanasta, halvasta tavasta hoitaa itseäsi. Jätä illalla rauhoittumiselle aikaa, tee sängystäsi houkutteleva paikka, jonne haluat käpertyä ja käydä nukkumaan. Aivojesi ”siivous” tapahtuu yöllä, anna siivoojien hoitaa työnsä, jotta sinun on hyvä olla.

4. Puhuminen

Ethän vaikene, kun sinulla on kiire.

Onhan sinulla joku, jolle voit kertoa mikä painaa mieltäsi. Puhua auki tuntemukset, kiireet, paineet ja solmut.

Se joku voi olla perheen jäsen tai ystävä kävely-, puhelin-, skype- tai vaikka kirjoittamisyhteyden päässä. Se joku voi olla myös ammattilainen.

Omassa päässä pyöritellyt asiat saattavat paisua talon kokoisiksi vyyhdeiksi, mutta jutellessasi asiat voivat pikkuhiljaa alkaa avautua ja ainakin päätyä maan pinnalle vähitellen kerittäväksi lankakeräksi – tästä selviää.

5. Lepo ja irrottautuminen

Omaa aikaa.

Ethän jätä omaa hyvinvoinninhetkeäsi, kun sinulla on kiire.

Miten sinä parhaiten rentoudut?

Jos se on hieronta, minä osaan auttaa siinä.

Jos se on kaipaus rauhalliselle liikkeelle ja hengittämiselle, voin auttaa siinä

Jos se on retki luontoon, voin auttaa siinäkin.

Kun sinulla on vapaata -nauti siitä juuri niin kuin haluat. Anna aikaa itsellesi 💚

Harrastus, josta nautit

Mistä sinä nautit? Mitä haluat enemmän elämääsi? Järjestä sille aikaa – se auttaa sinua jaksamaan 💚

6. Ajanhallintaan apuja

Järjestelmällisyys.

Kirjoita asiat ylös, kun sinulla on kiire.

Kun kirjoitat tekemättömän asian ylös, sinun ei tarvitse kantaa kaikkia asioita päässäsi. Ota käyttöösi kännykällä muistilappu tai kirjoita asia kalenteriisi tai vihkoon, joka on sitä varten. Miten hyvältä tuntuukaan, kun saat vetää viivoja hoidettujen asioiden yli.💚 Tämä on niin yksinkertainen ohje, että se jää helposti tekemättä – kokeile miten iso apu sillä on.

Jos listastasi tulee pitkä, käytä illalla hetki aikaa siihen, että priorisoit asiat aamua varten. Mitkä viisi asiaa sinun pitää hoitaa heti seuraavana päivänä kuntoon. Laita ne kärkeen! Pikkuhiljaa listasi tasoittuu ja opit aloittamaan oikeasta päästä.

Anna tälle aikaa, et totu siihen yhdessä yössä.

7. Oikeat ihmiset ympärillesi

Seura.

Olethan yhteydessä oikeisiin ihmisiin, vaikka sinulla on kiire.

Ympärilläsi olevat ihmiset voivat imeä tai antaa energiaa. Pidäthän huolta, että vietät paljon aikaa ihmisten kanssa, jotka antavat sinulle uskoa itseesi, jakavat positiivisuutta ja energiaa 💚

Negatiivisia ihmisiä löytyy aina, mutta sinun ei tarvitse olla heidän seurassaan. Ympärilläsi olevilla ihmisillä on uskomattoman iso vaikutus.

Kiinnitä huomiota tähän ja huomaat, että tähän asiaan voit vaikuttaa.

8. Yksin ei tarvitse jaksaa

Pyydä apua.

Apua saa pyydettäessä, kun sinulla on kiire.

Pääsääntöisesti ihmiset haluavat auttaa. Lähellä oleva ihminen ei välttämättä huomaa sinun oloasi, älä siis oleta vaan pyydä apua. Molempien olo paranee, toinen saa auttaa ja sinä saat apua. 💚

Kaikkiin asioihin löytyy apua. Jos et heti tiedä kenen puoleen kääntyä – kysy apua tyyliin ”Minulla x oneglma, mistähän löydän ihmisen, joka osaisi auttaa?”

Kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin tai osata yksin kaikkea, sitä varten meitä on täällä maailmassa aika monta muutakin.

 

Älä stressaannu, jos sinusta tuntuu, ettet voi ottaa haltuun näitä kaikkia. Stressi helpottuu pienin askelin, ei ryminällä. Aloita yhdellä  💚

 

By |2018-10-29T09:44:54+00:0008.09.2018|